Friday, September 16

in a room,'

Hej!
tänkte börja med att meddela att det var sjukt skönt med sovmorgon, vaknade inte förrän halv elva (kändes ganska remarkabelt då jag vanligtvis vaknar vid nio). Fick en request om att berätt om korridoren, och det gör jag väldigt gärna!
Korridoren jag bor på är i Kämnärsrätten, vilket ligger bredvid Delphi. Av de korridorer jag sett (Delphi, Sparta, nationer) så sticker den här ut lite. De korridorer som jag har besökt har bestått av en lång korridor med tolv eller tretton rum längs med. På mitten eller i slutet av korridoren finns kök och soffor. På Kämnärs däremot är det uppbyggt i tre plan. På nedersta våningen finns sex korridorrum samt tvättrum. En trappa upp finns ett stort kök (som ni ser på de första bilderna) som jag tycker är väldigt fint! Dessutom finns ett stort bord, TV och soffa. Ännu en trappa upp finns sex korridorrum till (där jag även bor) samt stora soffor och ännu en TV (som ni ser på de nedre bilderna). Denna struktur gör att det känns stort och luftigt, och det blir en väldigt trevlig stämning och miljö.

Mitt rum, som jag visat lite bilder på innan är på 20 kvadrat ungefär, och då får det gott och väl plats säng, soffa, skrivbord, hyllor och extra garderob. Eftersom jag hyr i andrahand kan jag tyvärr inte spika upp något (fanns en krok från början), så jag försöker att inreda så gott jag kan på annat vis.

För övrigt tycker jag det är jättekul att bo på korridor, och verkligen något att rekommendera om man kommer som ny student till Lund, då man får chansen att träffa många trevliga människor även utanför klassen. Tyvärr vet jag att det inte är alla som har lika mycket tur med sina grannar som jag har haft, men de flesta tycker det är jättekul! Känner man att man har tråkigt kan man alltid gå ner till köket och se om där är någon som kan sitta och snacka med.

Vad gäller festandet har jag en väldigt bra korridor; vi har ju korridorsfester ibland, men det är inte så att folk har fester varje dag. Är det någon som planerar att ha fest så brukar alla på korridoren vara välkomna, och vill man inte vara med så är rummen ganska bra ljudisolerade. Det är mycket fester som händer allmänt, både med nollningen, klassen och på korridoren, men det gör också att man kan välja vad man känner för. Jag har inte så mycket lektioner för tillfället heller, vilket ger en större frihet om man vill gå ut någon kväll i veckan.

Jag trivs jättebra här, både i min klass och i korridoren och det känns superbra! Självklart finns det fördelar med att bo lägenhet också, där man kan ha eget kök och så,. Jag har några månader kvar här, så sen får jag se vart jag hamnar, om jag ligger bra till i kön. På novischbostäderna har jag väldigt bra köplats, men novischförturen varar ju bara ne termin, och det är svårt att säga hur mycket bättre min köplats kommer att vara kring jul, men jag hoppas på det bästa!

hoppas det var trevlig/givande läsning! Idag har jag en lugn dag framför mig, ska börja på pedagogikuppgiften lite smått. Och det är helg! helt fantastiskt ju! ha det bra :)






No comments:

Post a Comment